31 marca ruszy nabór wniosków w nowej odsłonie programu Czyste Powietrze. Dzięki reformie programu ukierunkowano pomoc na osoby szczególnie narażone na ubóstwo energetyczne, uszczelniono zasady dofinansowań, wzmocniono rolę gmin w programie przez powierzenie im roli operatorów. Budżet programu został zasilony 10 mld zł bezzwrotnych dotacji ze środków Funduszu Modernizacyjnego.

Co nowego w programie?

  • Obowiązkowe potwierdzenie standardu energetycznego przed i po inwestycji.
  • Warunki najwyższego dofinansowania uzależnione od kryterium dochodowego i standardu energetycznego budynku.
  • Ogólnopolski system operatorów – bezpłatne wsparcie dla beneficjentów najwyższego i podwyższonego poziomu dofinansowania. Operatorzy programu bezpłatnie pomogą osobom o najniższych dochodach na ścieżce dofinansowania, realizacji przedsięwzięcia i jego rozliczenia. Operatorami w pierwszej kolejności będą gminy i wojewódzkie fundusze ochrony środowiska i gospodarki wodnej (WFOŚiGW).
  • Racjonalizacja wydatków – maksymalne kwoty dotacji w poszczególnych rodzajach kosztów kwalifikowanych, w tym limity dotacji jednostkowych na m2 powierzchni ocieplenia.

Dla kogo program Czyste Powietrze?

Nowa odsłona programu skierowana jest do osób fizycznych, które są właścicielami lub współwłaścicielami domu jednorodzinnego lub wydzielonego w nim lokalu mieszkalnego z wyodrębnioną księgą wieczystą. Minimalny okres tej własności musi wynosić 3 lata przed złożeniem wniosku o dofinansowanie. Wymóg ten nie dotyczy sytuacji spadkowych.

Na jeden budynek lub lokal mieszkalny można dostać jedno dofinansowanie, a beneficjentem można być tylko raz.

Dotacja jest wypłacana przez WFOŚiGW w całości lub w maksymalnie trzech częściach. Do dofinansowania kwalifikują się inwestycje tylko w tych budynkach, które uzyskały pozwolenie na budowę do 31.12.2020 r. Dopuszcza się pozostawienie kominków wykorzystywanych na cele rekreacyjne, ale pod warunkiem, że spełniają wymagania ekoprojektu oraz docelowe wymogi uchwał antysmogowych obowiązujących na danym terenie oraz nie są głównym źródłem ogrzewania.

Wyższe progi dochodowe

Program zakłada trzy poziomy dofinansowania według progów dochodowych w gospodarstwie domowym, które zostały podwyższone.

  • Poziom najwyższy – do 100% kosztów kwalifikowanych netto – obowiązuje przy średnim miesięcznym dochodzie do 1 300 zł na osobę w gospodarstwach wieloosobowych lub do 1 800 zł w gospodarstwie domowym jednoosobowym, oraz dla tych, którzy mają ustalone prawo do jednej z czterech form zasiłku określonych w programie (tj. zasiłku stałego, okresowego, rodzinnego lub specjalnego zasiłku opiekuńczego). Roczny przychód z tytułu prowadzenia przez wnioskodawcę lub małżonka wnioskodawcy działalności gospodarczej może wynosić maksymalnie dwunastokrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Dofinansowanie w najwyższym progu przewidziano tylko dla ubogich energetycznie, czyli dla właścicieli budynków lub lokali, w których zapotrzebowanie na energię użytkową do ogrzewania wynosi powyżej 140 kWh/m2 rocznie.

  • Poziom podwyższony – do 70% kosztów kwalifikowanych netto – obowiązuje przy miesięcznym dochodzie do 2 250 zł na osobę lub 3 150 zł w gospodarstwach jednoosobowych. Roczny przychód z tytułu prowadzenia przez wnioskodawcę lub małżonka wnioskodawcy działalności gospodarczej może wynosić maksymalnie czterdziestokrotność minimalnego wynagrodzenia za pracę.
  • Poziom podstawowy – dotacja do 40% kosztów kwalifikowanych netto – jest dla tych, których roczny dochód nie przekracza 135 000 zł.

Warto przypomnieć, że podatek od towarów i usług (VAT) nie jest kosztem kwalifikowanym, zatem jego koszt będzie ponosił zawsze beneficjent.

Potwierdzony standard energetyczny domu

W ramach programu wprowadzono ponadto wymóg obowiązkowego potwierdzenia standardu energetycznego budynku – zarówno przed przeprowadzeniem inwestycji, jak i po. Mają do tego posłużyć:

  • przed realizacją przedsięwzięcia – audyt energetyczny wraz z dokumentem podsumowującym audyt energetyczny (określą, jaki jest stan energetyczny budynku i jakie prace należy wykonać, żeby zmniejszyć zapotrzebowanie na energię do ogrzewania),
  • po realizacji przedsięwzięcia – świadectwo charakterystyki energetycznej (potwierdzi zmniejszenie zapotrzebowania na energię do ogrzewania).

Oba te dokumenty muszą być podpisane przez osobę wpisaną do rejestru osób uprawnionych do sporządzania świadectw charakterystyki energetycznej (wykaz Ministerstwa Rozwoju i Technologii na stronie: rejestrcheb.mrit.gov.pl/rejestr-uprawnionych, powinny być poprzedzone wizytą w domu. Na audyt i świadectwo można również pozyskać dotację z programu Czyste Powietrze – łącznie do 1 600 zł.

Operator. Kto to, komu i w czym może pomóc?

W ramach reformy wprowadzono ogólnopolski system operatorów. Operatorzy będą bezpłatnie wsparć beneficjenta krok po kroku, od podjęcia decyzji o dofinansowaniu, przez realizację przedsięwzięcia aż do jego zakończenia i rozliczenia. Najwyższy poziom dofinansowania będzie dostępny tylko przy wsparciu operatora. Podobna sytuacja dotyczy dotacji z prefinansowaniem. W przypadku poziomu podwyższonego będzie to opcja do wyboru.

W pierwszym etapie operatorami będą gminy i WFOŚiGW, w kolejnym również inne podmioty.

Prefinansowanie na nowych zasadach

Prefinansowanie (zaliczka) w nowej odsłonie programu Czyste Powietrze możliwe jest tylko przez operatora i tylko w najwyższym oraz podwyższonym poziomie dofinansowania. Zaliczka wynosi do 35% i jest uwarunkowana przedłożeniem wraz z wnioskiem o dofinansowanie maksymalnie trzech umów z wykonawcami na realizację przedsięwzięcia. WFOŚiGW będzie wypłacał zaliczkę na konto wykonawcy na podstawie: dyspozycji beneficjenta, faktury zaliczkowej oraz listy sprawdzającej operatora, potwierdzającej spełnienie warunków programu.

Racjonalne wydatki

W nowym Czystym Powietrzu określone zostały maksymalne kwoty dotacji w poszczególnych rodzajach kosztów kwalifikowanych. Ograniczono także poziom dofinansowania do prac towarzyszących niezbędnych do realizacji przedsięwzięcia, ale niebędących jego głównym elementem. Wyznaczono limity dotacji jednostkowych na metr kwadratowy powierzchni ocieplenia stropów, podłóg i ścian oraz za okna.

Lista zielonych materiałów i urządzeń tzw. lista ZUM

Beneficjenci programu Czyste Powietrze mogą skorzystać z listy ZUM, która pomaga w wyborze urządzeń i materiałów kwalifikujących się do dofinansowania. Lista ZUM jest obowiązkowa w przypadku wyboru: pomp ciepła, kotłów zgazowujących drewno oraz kotłów na pellet. Obecnie na liście znajdują się tylko te pompy ciepła, które mają badania z europejskiego laboratorium, potwierdzające zadeklarowane przez producenta parametry urządzania.

Szczegółowe informacje o programie są dostępne na stronie: czystepowietrze.gov.pl/

To kolejne ułatwienie, które oferujemy mieszkańcom naszej gminy. W Urzędzie -  na parterze obok kasy stoi profesjonalna fotokabina, która umożliwia zrobienie zdjęć dokumentowych do dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy, legitymacji szkolnej, dyplomu, czy karty wiza.

Każde wykonane zdjęcie spełnia wymogi ustawowe i posiada gwarancję akceptacji.

Koszt wykonania czterech fotografii to 30 zł. Automat przyjmuje banknoty 10 zł, 20 zł oraz karty zbliżeniowe Paypass. Cały proces trwa zaledwie 3 minuty.

lgd

Posiadacze obiektów pokrytych płytami zawierającymi azbest mają czas do 31 stycznia na złożenie „Informacji o wyrobach zawierających azbest”. Obowiązek ten wynika z Rozporządzenia Ministra Gospodarki (Dz.U. 2011 poz. 8), które określa również wzór dokumentu (informacji), składanego corocznie do odpowiedniego wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.

POBIERZ OŚWIADCZENIE

Oświadczenia te należy składać co roku, do momentu utylizacji azbestu.

Przypomnijmy, że według obowiązujących przepisów na utylizację wyrobów zawierających azbest mamy czas do końca 2032 roku.

Kogo dotyczy obowiązek?
Złożenie informacji jest wymagane od wszystkich posiadaczy wyrobów zawierających azbest, bez względu na sposób ich użytkowania.

 

Wypełnione wnioski należy złożyć w punkcie podawczym Urzędu Gminy, wysłać pocztą na adres urzędu lub przesłać skan na adres Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Wczoraj w nocy (20 stycznia) ogień strawił budynek Szkoły Podstawowej w Szkotowie. Budynek wybudowany w 1930 roku nie daje się do użytku, konieczna jest jego rozbiórka. Stwierdzono szkodę całkowitą. Zarówno szkoła jak i jej wyposażenie było ubezpieczone.

Ogień szybko objął dach i strych budynku. W akcję w kulminacyjnym momencie zaangażowanych było 78 strażaków z 23 zastępów z powiatów: nidzickiego, działdowskiego, olsztyńskiego i ostródzkiego. Determinacja służb obecnych na miejscu pozwoliła na uratowanie sali gimnastycznej, która będzie wykorzystywana na potrzeby nowej szkoły.

- Dziękujemy wszystkim strażakom, policjantom, pracownikom nadzoru budowlanego oraz starostwa, który zaangażowali się w akcję ratunkową. Dogaszanie ognia zakończyło się dopiero dzisiaj rano – mówi wójt Marek Wolszczak.

Mimo trudnej sytuacji uczniowie mogą kontynuować naukę bez żadnej przerwy. Będą dowożeni do Szkoły Podstawowej w Rogożu, gdzie mają zapewnioną pomoc psychologiczną. – Podjęliśmy decyzję, że uczniowie wraz z całą kadrą, dyrektorem i pracownikami obsługi będą funkcjonowali w szkole w Rogożu. Równorzędne klasy nie będą łączone – zachowają swoją odrębność i  wychowawców. W ferie podejmiemy decyzję, jak ułożyć pracę szkoły – wyjaśnia wójt. W tym samym czasie budynek Klubu Seniora zostanie dostosowany i wyposażony w sprzęt dostosowany do najmłodszych, tak aby w lutym mogły tu rozpocząć się zajęcia dla przedszkolaków, które do tej pory uczyły się w Szkotowie.

Rodzina, która mieszkałaś w budynku szkoły ma zapewniony nocleg, została również objęta pomocą Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

Na dzisiejszym spotkaniu Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego wójt zapewnił, że szkoła będzie odbudowywana. W 2025 roku teren zostanie uprzątnięty, zlecimy wykonanie dokumentacji projektowej i zajmiemy się przygotowanie terenu pod inwestycję. Pomoc w finansowaniu zadania zaoferował Wojewoda oraz Ministerstwo Edukacji.

Jeszcze raz dziękujemy wszystkim, którzy byli zaangażowani w akcję gaśniczą. Dziękujemy również sąsiednim samorządom, które zaoferowały swoją pomoc. – Wójtowi Janowca Kościelnego Piotrowi Rakoczemu, za chęć zapewnienia kontenera mieszkalnego oraz staroście Powiatu Działdowskiego Pawłowi Cieślińskiemu za pomoc finansową, którą radni mają przegłosować na najbliższej sesji – mówi Marek Wolszczak.